Avia B 35 1:8 - PŘIPRAVUJEME
Detailní popis produktu
Vývoj Avie B 35 byl bohužel zahájen až příliš pozdě na to, aby stihla svou úlohu obrany svobodného Československa, před rozpínavostí Německa.
Práce na B 35 začala na objednávku Ministerstva Národní Obrany ze dne 22. května 1936, pod vedením ing. Františka Novotného. Jednalo se o elegantní samonosný dolnoplošník, se štíhlým eliptickým křídlem smíšené konstrukce, velmi moderních tvarů!
První prototyp B-35.1 (který lze postavit z naší stavebnice) byl zalétán 28.září 1938, šéfpilotem Avie Rudolfem Daleckým, v hektické době mobilizace. Od projektu se lišil provizorním pevným kapotovaným podvozkem (vývoj zatahovacího podvozku se opozdil), slabším motorem (Avia HS 12Ydrs) o výkonu 860 k, namísto uvažovaného (Avia 12Y-1000) o výkonu 1000 k a také dvoulistou dřevěnou vrtulí. Už v této podobě byly dojmy testovacích pilotů z nového typu velice pozitivní a letoun dosahoval rychlosti až 485 km/h.
Do okupace byly vyrobeny pouze dva prototypy (prototyp B-35.1 byl ztracen při nehodě dne 22. listopadu 1938 a B-35.2, zalétaný 30. prosince 1938, se od něj lišil jen v detailech). Československo objednalo počátkem roku 1939 první desetikusovou sérii, německá okupace ale dodání letounů zabránila.
Po vzniku protektorátu vývoj typu, považovaného němci za perspektivní, i nadále pokračoval. Třetí prototyp B-35.3 (později přeznačený na Av-135.1), zalétnutý dne 20. června 1940, již byl vybaven zatahovacím podvozkem a novým křídlem s přímou náběžnou hranou (pro zjednodušení technologie výroby). Sériová výroba pod názvem Avia B 135 po okupaci 15. března 1939, byla určena pouze pro vývoz do Bulharska.
Bulharští piloti kpt. Krasťo Atanasov a fw. Jordan Ferdinandov při obraně Sofie proti náletu USAAF dne 30. března 1944, dosáhli pravděpodobného sestřelu čtyřmotorového bombardéru, buď typu B-24 Liberator anebo B-17 Flying Fortress.